Poznají mikrospánek i vybočení z pruhu. Jak moderní technologie bojují za bezpečnější silnice

Moderní auta jsou vybavena množstvím asistenčních a bezpečnostních systémů. Některé řidiči pomáhají s řízením a umožňují mu třeba rychleji reagovat, když je to potřeba. Jiné ale řidiče „hlídají“, sledují, jestli není unavený, zda je v pořádku a věnuje se řízení. I takové systémy dovedou zachraňovat životy.

Únava za volantem je zrádná. Včasné rozpoznání únavy a boj s ní totiž nejsou pro řidiče vůbec jednoduché záležitosti. Lidské tělo je svým způsobem naprogramováno podávat v případě potřeby maximální výkony, a únavu tak po určitou dobu ignorovat. 

To je také důvod, proč nás únava může za volantem přepadnout nečekaně prakticky kdykoli, i když jsme se třeba krátce před cestou cítili odpočatí. Řízení v náročných podmínkách nebo naopak monotónní cesta bez mnoha vjemů mohou řidiče unavit až nečekaně rychle.


Takhle jednoduché je upadnout do mikrospánku...

Ne každý přitom dovede přicházející kritický stav rozeznat, a tak se auta už delší dobu snaží s detekcí únavy pomoci.


Volant je klíč


Jedním z hlavních zdrojů údajů o tom, zda se řidič věnuje řízení a nepadá na něj únava, je pro auto volant. 

Senzory v něm dnes rozpoznají to, zda řidič volant skutečně drží a věnuje se řízení, což je nutná podmínka pro fungování řady asistenčních systémů, jako jsou adaptivní tempomaty a systémy udržování vozu v jízdním pruhu. Když ruce na volantu řidič nemá, odmítá takový systém fungovat. Auto tedy ví, jestli řidič skutečně řídí. 

Z pohybu samotného volantu pak dovedou auta detekovat právě únavu. Unavený řidič totiž i pro udržení auta v přímém směru provádí korekce volantem trochu jinak, než když je odpočatý. Právě tento vzorec pohybů dovede elektronika rozpoznat a řidiče varovat. 

Některá auta dnes pak používají kamery, které dovedou únavu detekovat v další úrovni, třeba z pohybu očí. Odborníci ale obecně upozorňují, že i přes tyto pokročilé systémy je pro moderní elektroniku detekce únavy stále velmi obtížnou záležitostí. 

Prakticky to znamená, že auto vydává varování o únavě až za určitou hranicí, kdy únavu „bezpečně“ rozpozná. Řidiči by tedy taková varování neměli ignorovat, protože jde často už o úroveň únavy, která je skutečně nebezpečná, a obávaný mikrospánek může přijít doslova kdykoli.


I to se ale snaží auta dnes řešit. Nejnovější bezpečnostní systémy totiž dovedou v případě potřeby doslova přejít do akce. A nemusí jít zrovna jen o mikrospánek, řidič může být postižen třeba nějakou zdravotní indispozicí. Auto se snaží nejprve v takové situaci řidiče probrat, nejprve varovným zvukem, pak třeba zakličkováním po silnici. 

Pokud se ani v tu chvíli řidič řízení nechopí, zapne takový vůz výstražná světla a zastaví při krajnici. V takovém případě v autě vlastně spolupracuje hned celá řada systémů, o řízení se stará systém pro udržování v jízdních pruzích, senzory jako ty parkovací nebo adaptivní tempomat sledují okolí pro bezpečné zastavení a elektronika systému ABS se postará o samotné zastavení auta. Vůz musí být samozřejmě vybaven automatickou převodovkou.

  • Fenomén mikrospánek
      • Trvá 3 a 15 sekund
      • Člověk během něj nevnímá žádné podněty
      • Může za 20 % dopravních nehod
      • Zkušenost s ním přiznává 45 % řidičů a 22 % řidiček


Kamery budou častější

Budoucností systémů „hlídání“ řidiče pak jsou rozhodně kamery, někdy v kombinaci s dalšími senzory. Systémy, které dovedou detekovat nejen únavu, ale třeba tělesnou teplotu a celkovou náladu a pohodu řidiče, pak budou auta využívat nejen k zajištění co nejlepší bezpečnosti, ale také maximální pohody všech cestujících na palubě. A správná pohoda samozřejmě dovede oddálit i možný příchod únavy řidiče. 

Auta přitom možná v budoucnu využijí nejen vlastní senzory, ale také možnosti propojení s nositelnou elektronikou. Ačkoli moderní senzory v autech dovedou o řidiči zjistit spoustu údajů, data přímo ze zařízení na jeho zápěstí budou nejspíš přesnější, detailnější a obecně „bohatší“.

Konečným cílem automobilek ale je to, aby únava za volantem vlastně vůbec nehrála roli. Nástup samořiditelných aut je ale zatím hodně pozvolný, a tak ještě nějakou dobu přijde určitá pomoc aut v případě nástupu únavy vhod.

  • Technologie pomáhají i v autech na operák
      • I když trochu jinak. S bezpečností ale tahle novinka souvisí také: postupně vybavujeme všechna naše auta Servisním modulem, který má jediný úkol: nepřetržitě monitorovat technický stav vašeho auta. Díky tomu můžeme společně efektivně předcházet nehodám kvůli špatnému technickému stavu auta i například fakturám nad rámec platby operativního leasingu.

      • Jak to funguje? Díky Servisnímu modulu v reálném čase víme o varovných hlášeních a můžeme nabídnout pomoc. Všechny informace podléhají pravidlům GDPR. Nic jiného než technický stav auta nebo najeté kilometry se tedy nedozvíme

Poukaz ke každé objednávce!

Součástí objednávek vozů do konce prosince 2021 je nyní i poukaz do Alza.cz, nebo palivová karta OMV..

Vybrat si auto